Refleksi Pengajaran

 Refleksi Pengajaran



Nama Aktiviti


Penerangan Aktiviti

Perasaan semasa menjalankan aktiviti

Kegunaan aktiviti

Tindakan



 Langkah 2































.

Saya telah menjalankan aktiviti menulis nama planet dan menyusun  kedudukan planet-planet dalam sistem suria dengan urutan yang betul.









Masalah 1:

Selepas saya mengedarkan sampul surat yang mengandungi 8 gambar planet dan kertas mahjong kepada setiap kumpulan, murid-murid bermula menjalankan tugasan yang diberikan oleh saya. Tetapi dalam aktiviti ini, terdapat 1 kumpulan telah menghilangkan 1 keping gambar planet selepas mengeluarkannya dari sampul surat tersebu.


Masalah 2:
Dalam aktiviti kumpulan ini, walaupun setiap kumpulan dapat menjawab soalan dengan baik , tetapi semasa saya memantau kelas dalam sesi membuat lembaran kerja, saya mendapati masih ada  sebahagian murid tidak dapat mengingatkan nama planet.Hanya murid yang mengetahui nama planet menyiapkan kerja kumpulan tersebut. Mereka hanya duduk diam di sana.




Murid dapat menulis nama planet dengan betul dan menyusun kedudukan planet –planet dalam sistem solar dengan urutan yang betul.














Murid-murid dapat menulis nama planet dengan betul.



 Saya perlu menggunkan penjepit kertas untuk menjepit gambar-gambar tersebut sebelum memasukkannya dalam sampul surat. Dengan cara ini, murid-murid tidak senang menghilangkan gambar-gambar tersebut semasa aktiviti dijalankan.















Cara 1:
Guru perlu menyediakan
pilihan jawapan dalam lembaran kerja kepada murid-murid, kerana bukan semua murid di dalam kelas ini dapat mengingatkan semua nama planet dalam masa yang singkat ini . Mereka memerlukan  masa untuk mengingatkannya.Oleh itu,  Dengan ada pilihan jawapan, akan membantu mereka meyiapkan kerja tersebut.


Cara 2 :

Guru mengajar murid menggunakan singkatan perkataan untuk mengingatkan nama planet.Contohnya:
Utarid ( Uta),  Zuhrah ( Zuh ), Bumi ( Bu ) , Marikh ( Ma), Musytari ( Mu ), Zuhal ( Zu ), Uranus ( Ura ) dan Neptun ( Nep).








0 comments:

Post a Comment