Rancangan Pengajaran Harian ( Sistem Suria )
Tarikh / Hari : 4. 10. 2012
( Hari Khamis )
Masa :
10.00 a.m. ~ 10.30 a.m.
( 30 minit )
Kelas :
4B
Bil. Pelajar : 41 orang
M / Pel : Sains
Tajuk :
Sistem Suria
Objektif : Di Akhir pengajaran ini, murid dapat:
1. Menyenaraikan nama 8 buah planet dalam Sistem
Suria.
2. Menyusun urutan planet-planet dalam Sistem Suria.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid
sudah mengetahui planet semulajadi seperti matahari,
bulan dan bumi.
Konsep :
Mengenalpasti urutan planet dalam Sistem Suria.
Bahan : Kad-kad bergambar, kertas mahjong, sampul surat, gum dan
lembaran kerja.
Nilai : Bersyurkur, keberanian, bekerjasama, patuh pada
arahan, menghormati, sayang kepada alam sekitar.
KBKK: Memerhati, Menganalisis, Berkomunikasi, membuat kesimpulan,
membuat urutan.
Langkah
/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 3 minit )
|
Menjalankan
sesi soal jawab dengan murid.
~Menunjukkan gambar matahari dan menanya soalan.
|
Guru menunjukkan satu gambar matahari dan menanyakan soalan
kepada murid.
a)Apakan benda ini?
~Matahari.
b)Apakan kegunaan
matahari bagi manusia?
~Cahaya matahari di
waktu pagi membekalkan vitamin D yang menyihatkan kulit manusia.
~Kewujudan cahaya
matahari membantu putaran air dan udara.
~mengeringkan pakaian dan hasil makanan kering (seperti ikan dan buah).
Guru mengaitkan dengan isi pelajaran hari ini : "Sistem Suri"
|
Murid-murid
menjawab soalan.
|
KBKK:
Memerhati, berkomunikasi
Nilai:
Keberanian, bersyurkur
|
Perkemban-
gan
Langkah 1
( 10 minit )
|
Penerangan mengenai :
~ Ahli-ahli dan urutan Sistem Suria.
|
Guru memperkenalkan 8 buah planet
dan urutan planet-planet tersebut
dalam Sistem Suria.
Semasa penerangan, guru mengemukakan gambar-gambar planet untuk menjelaskan
ciri-ciri dan urutannya dalam sistem suria. Dengan ini, murid dapat memahami
ciri dan kedudukan setiap planet dengan lebih jelas.
Guru membimbing
murid membaca nama planet-planet dengan sebutan yang betul.
|
Murid-murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
Murid-murid
membaca nama planet-planet
dengan sebutan
yang betul.
|
KBKK:
Memerhati,
menganalisis,
membuat urutan
ABM:
Kad-kad bergambar
Nilai:Kerajinanpatuh kepada arahan.
|
Langkah 2
( 9 minit )
|
Aktiviti menulis nama planet dan menyusun kedudukan planet-planet dalam sistem suria
dengan urutan yang betul .
|
Guru membahagikan murid kepada 8 kumpulan.
Guru mengedarkan sampul surat
yang mengandungi kertas mahjong dan gambar-gambar planet kepada setiap
kumpulan
Guru menerangkan aktiviti :
~Setiap kumpulan diminta melengkapkan nama planet tersebut dan kemudian menyusun kedudukan
planet.
~Kumpulan yang paling cepat menyiapkan aktiviti akan diberikan hadiah.
~Setiap kumpulan
memaparkan jawapan mereka dan guru menandakan jawapan setiap kumpulan.
~Guru memberikan hadiah kepada kumpulan yang menang dalam aktiviti ini.
|
Murid-murid mengikut arahan guru dan bergiat aktif dalam aktiviti .
|
KBKK:
Berkomunikasi,
membuat urutan
ABM:
Kad-kad bergambar,
gum,
marker pen dan
kertas mahjong.
Nilai:
Bekerjasama,
keberanian
|
Langkah 3
( 5 minit )
|
Lembaran Kerja
|
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
Guru memantau dan
memastikan murid-murid dapat menyiapkan
lembaran kerja .
Guru bertindak sebagai fasilitator
memberi tunjuk ajar kepada murid.
|
Murid-murid membuat lembaran kerja dengan teliti.
Murid menjawab semua soalan
yang diberikan guru.
|
KBKK:
Membanding dan membeza, membuat
kesimpulan
ABM :
Lembaran kerja
Nilai:
Kerajinan
|
Penutup
( 3 minit )
|
Kesimpulan
|
Guru merumuskan
pengajaran pada hari ini.
~Murid-murid menyatakan nama planet dengan mengikut urutannya.
Aktiviti ini adalah
untuk memastikan murid benar-benar faham akan pengajaran yang disampaikan.
Guru membuat rumusan dengan menggunakan cara menanya soal, Contonya:
a.)Sila menyenaraikan nama
planet dengan mengikut urutan yang betul.
b.)Apakah planet yang membolehkan manusia ”hidup”?
~ Bumi
Guru memberitahu murid bahawa hanya bumi sesuai bagi manusia hidup .Oleh
itu, kita perlu menjaga bumi. Jangan
sentiasa
membuat aktiviti-aktivit yang
boleh
mencermakan bumi.
|
Murid–murid menyatakan nama planet dengan mengikut kedudukannya.
Murid-murid menjawab soalan.
|
KBKK:
Membuat kesimpulan
Nilai:
Sayang kepada alam sekitar,
Menghormati,
bersyukur.
|
6 comments:
I'm not a teacher, so can't give any comment about ur teaching skill. But u look so good in this video! support support!
Thanks a lot !^^
Wah!P&P yang sangat berjaya. Murid-murid dapat melibatkan diri serta berkerjasama dalam aktiviti kumpulan.Bagus sekali!
ur blog so excited n atrractive.I just start to learn about blog
Tan Huey Theen :Terima kasih!ya,murid-murid saya telah memberi kerjasama semasa aktiviti P&P menjalankan.
Lee ying Peng : Trust yourself !u can do it! fighting!
nice picture! yr students look so hardworking, keep it up!
Post a Comment